Îngrijorarea românilor cu privire la scăderea veniturilor personale și siguranța locului de muncă a scăzut în 2012 față de anul anterior, iar creșterea prețurilor rămânea cea mai importantă preocupare, potrivit datelor Daedalus Millward Brown, informează Mediafax.
„Se remarcă o scădere a îngrijorărilor respondenților legate de veniturile personale și de siguranța locului de muncă, probabil în contextul optimismului generat de schimbările politice și de reîntregirea salariilor bugetarilor. Temerea legată de creșterile de prețuri rămân însă constante și reprezintă cea mai importantă preocupare a românilor. Optimismul general se extinde (oarecum nejustificat) și asupra îngrijorărilor legate de criza financiară globală, epidemii sau războaie”, potrivit ultimei ediții a studiului Nivelul de trai, realizat anual de catre compania de cercetare de piață.
Astfel, ponderea românilor îngrijorați de reducerea veniturilor personale era în luna ianuarie de 69%, față de 78,5% în urmă cu un an, iar a celor care se tem pentru siguranța locului de muncă de 49,3%, față de 60,3% în ianuarie 2011. Creșterea prețurilor a rămas însă la un nivel constant, de 84%.
În scădere este și ponderea persoanelor îngrijorate de criza financiară globală, de la 79,7% la începutul anului trecut la 69,3% în ianuarie 2013.
Potrivit Daedalus Millward Brown, principala strategie ca răspuns la criză rămâne disciplina mai strictă a bugetelor.
„Crește în continuare numărul de persoane care declară că au devenit mai disciplinate cu bugetele lor anul trecut. Reducerea cheltuielilor cu utilitățile în condițiile în care deja au fost utilizate ca strategie în anii anteriori, pare să fi atins un plafon. Creșterea prețurilor la utilități în 2012 limitează și mai mult utilizarea acestei strategii ca raspuns la criză”, se mai arată în studiu.
Nemaiputând reduce din cheltuielile cu utilitățile, românii au folosit mai puțin autoturismul personal, au scăzut bugetul alocat pentru vacanțe, s-au împrumutat la rude sau prieteni și au amanetat bijuterii sau alte bunuri. În schimb, se remarcă scăderea numărului românilor care au tăiat din cheltuielile cu mâncarea, îmbrăcămintea și încălțămintea sau produsele de îngrijire personală.
De asemenea, tot mai multe persoane țin evidența cheltuielilor, lucrează ore suplimentare sau au căutat alte surse de venit.
Studiul a fost realizat pe un eșantion de 1.000 respondenți, cu vârsta între 18-65 ani, din mediul urban, în perioada 12-19 februarie 2013. (Ana Maria Petcana)